Bilden av ett försäkringsbolag

Utmaningen med marknadsföring är att lyckas inmuta en särskiljande position som gör skillnad. Här är en reklamfilm från 1995 för ett holländskt försäkringsbolag som framställer bolaget på ett annorlunda sätt än vår bild av sådana institutioner.

Vi har alla förutfattade meningar som påverkar och styr vad vi uppfattar och hur vi uppfattar saker. Genom en disruptiv strategi så skapas här en spänning mellan den förutfattade mening vi har om försäkringsbolag som torra och kalla institutioner och den humor som används i reklamfilmen.

Detta gör att ett försäkringsbolag som många av oss uppfattar som kalla och opersonliga, kanske på gränsen till hänsynslösa och illvilliga. Efter en kampanj som denna, kan väcka helt andra associationer hos oss. Tanken bakom denna humoristiska reklamfilm är att vi ska associera positiva känslor med företaget.

Ifall det fungerar? Bra reklam påverkar våra känslor. Och känslor är det som styr oss och avgör vilka produkter vi använder och konsumerar. Med facit i hand vet vi att denna positionering fungerade.

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail